Obostrzenia związane z pandemią koronawirusa 2019-nCoV przyczyniły się do spadku wartości ogólnej sprzedaży. Klienci nie odpuścili jednak całkowicie zakupów i chętniej korzystają z możliwości zakupów przez Internet. Nie wszyscy konsumenci wiedzą, że nad bezpieczeństwem i zgodnym z prawem procesem zakupowym czuwa Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Rzecznik Praw Konsumenta. Kupujący zwracają się do wymienionych organów najczęściej z powodu braku dostawy lub jej opóźnienia, dostarczenia uszkodzonego lub wadliwego produktu, dostarczenia niezamawianego produktu, a nawet sporów między konsumentem a sprzedawcą. Celem uniknięcia konieczności odebrania sobie przyjemności z zakupów, warto zapoznać się ze wskazówkami.

  • Szukaj opinii o sprzedawcy- w Internecie krąży mnóstwo ocen na temat sklepów internetowych. Warto korzystać z ostrzeżeń innych użytkowników, by nie powtórzyć ich błędów. Fora i strony internetowe poświęcone opiniom uratowały niejedną rozsądną osobę przed zakupem w nieodpowiednim miejscu.
  • Wybieraj sklepy z certyfikatami zaufania – Euro-Label lub Trusted Shops – oto nazwy certyfikatów nadawanych sprzedawcom spełniającym określone kryteria i standardy obsługi. Oznaczenia nie otrzymują wszyscy przedsiębiorcy. Decydują o tym audytorzy. Znak certyfikatu powinien widnieć na stronie internetowej sprzedawcy.
  • Zawsze sprawdzaj czas dostawy- piękna, tania sukienka w idealnym rozmiarze tylko za 50 zł, a przyjęcie już za tydzień? Gdzie jest haczyk? Może być nią dostawa prosto z Azji. Żalu i pretensji nie będzie można mieć do dostawcy, tylko do własnej czujności podczas procesu zakupowego. Czas dostawy musi być zobowiązujący także dla sprzedawcy i dostawcy. Jeśli zamieszczona informacja o dostawie np. w 48 godzin od momentu zamówienia będzie odbiegała od stanu faktycznego, można ubiegać się o anulację przesyłki i zwrot kosztów.
  • Bezpieczeństwo przepływu pieniędzy- pierwsze, na co trzeba zwrócić uwagę to kłódka przy linku strony. Świadczy o bezpiecznym połączeniu. Brak kłódki oznacza zagrożenie. Kolejny aspekt to przekierowanie. Trzeba uważać na niepokojące oznaki, np. przekierowanie na kilka kolejnych stron. Bezpieczne jest wykonywanie tradycyjnych przelewów przez oficjalną stronę banku.
  • Nie ufaj wszystkim wiadomościom przesyłanym na maila- hakerzy czekają na nieuważnych użytkowników, którzy dadzą im się okraść. Jeśli konsument wie, że jest zapisany do Newslettera i otrzyma maila z informacją o promocji- powinien to sprawdzić przez wyszukiwarkę internetową lub oficjalny adres strony sklepu. Oszuści starają się zacierać różnice między fałszywą stroną i oryginalną.
  • Nie kasuj rozmów ze sprzedawcą i maila z potwierdzeniem zamówienia- zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy korzystają na osobach, które nie zachowują takich dokumentów. Stanowią one jednak istotną kwestię w momencie reklamacji lub sporu na linii konsument- sprzedawca.
Kategorie: Internet

Adrian Charzyński

Adrian Charzyński

Prawnik, wieloletni ekspert w firmie IT. Od zawsze pasjonat prawa

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *